Tuesday, July 21, 2015

We die only Once!



masing - masing orang, masing - masing cara.
detak jantung , sendiri rasa  laju dan pelannya.

setiap kehidupan, ada ceritanya.
singkat atau berjelah jelah, terserah takdir,
ajal maut itu misteri hidup.

semua hati, punya berbagai perasaan,
sedih mahupun bahagia, terletak pada diri sendiri.
mahu senyum dalam tangisan,
atau menangis berpanjangan membuang sisa senyuman.

seluruh cinta, tiada yang tepat definisinya.
dia kata tak semestinya memiliki,
sedang aku, mahu mencintai apa yang aku sah miliki.

keikhlasan, kesetiaan dan kejujuran,
ada yang mendahagakan,
ada yang sibuk mengembaranya,
ada yang traumatik dengannya,
ada yang mensia - siakannya,
salah siapa? 
kualiti hati itu sendiri yang kurang bermutu.

sedang kita gelak sakan di warung berkelas tinggi,
sebalik dapur itu ada yang  gagah berpeluh bancuh coffee sepuluh ringgit segelas 
hanya untuk mencari nafkah hidup.
sedang kita mengeluh dengan rutin hidup yang tidak menguntungkan diri,
disebalik keluhan itu ada mereka yang mahu kita berusaha untuk bayar zakat sendiri,
sedang kita teruja menghabiskan waktu untuk meraih segulung ijazah,
mungkin ada yang bimbang dengan kejauhan kita nanti.
sedang kita sibuk kenal pasti jodoh kita,
walhal izrail tengah gigih mempersiapkan lamarannya.

bukan sekadar hidup ini saja yang hanya sekali,
tapi, 
mati pun cuma sekali.
hidup ini panjang, kalau kita tahu untuk bersyukur dan bersabar.
boleh dikatakan hidup ini singkat, kalau mensia - sia kan waktu.

aku renung untuk diri aku sendiri,
apa yang aku sudah buat selama ini.
apa yang manusia yang telah lakukan pada aku.
apa yang aku bisa ubah? apa mungkin cuma redha?
siapa yang boleh jamin dirinya bahagia tanpa pernah rasa terluka?
dan siapa yang boleh jamin hidupnya berjaya tanpa usaha?












No comments:

Post a Comment